I gamle dage, da Danmark var et katolsk land, arbejdede man koncentreret med begrebet skærsilden.
Det var det helvede, som man skulle igennem efter døden og inden himlen.
Hvor lang tid man skulle tilbringe i skærsilden afhang af, hvor dumt et svin man havde været på jorden.
Og man behøvede faktisk ikke at være et specielt stort røvhul.
Bare et menneske.
Som laver fejl, dummer sig og skider i nælderne.
Mens man var i live, kunne man gøre nogle ting, som betalte af på gælden på forhånd, og dermed forkortede tiden i skærsilden.
Et slags fradrag om man vil.
Man kunne betale for opførelsen af en ny kirke.
Stort fradrag.
Man kunne kravle på knæene op til kirkedøren.
Lille fradrag.
Man kunne også gøre gode gerninger.
Hjælpe de fattige og den slags.
Men kirken foretrak dog kolde kontanter, for som de sagde: “Når pengene i kisten klinger, straks sjælen ud af Skærsilden springer.”
Og for sin sidste skilling kunne man så købe et afladsbrev, en slags kvittering, som bevis på at vejen til himlen var blevet en lille smule kortere.
Nu er jeg ikke katolik.
Men evangelisk-luthersk bekvemmelighedskristen.
Her har vi lidt mere fokus på tilgivelsesbegrebet.
Og jeg betaler troligt min kirkeskat, går i kirke til jul og synger lystigt med på salmerne, men er det nok?
Hvad nu, hvis Martin L. tog fejl og skærsilden findes?
Har jeg så skaffet nok fradrag?
Har jeg gjort nok gode gerninger?
Har jeg lidt nok?
Det må da give en lille smule fradrag for hver gang, at man beder sine unger om at samle de våde håndklæder op fra badeværelsets gulvet.
For alle de gange, man fået serveret og drukket elendig lunken kaffe.
For alle de gange, man har kigget oplagt på andre folks superspændende feriebilleder.
For alle de gange, man har lyttet interesseret og høfligt til folks hjemmestrikkede teorier om dette og hint.
For alle de gange man ikke har gebet et gevær og skudt folk, der der siger: -nu er jeg jo ikke racist, men…
For alle de gange man har købt en avokado, fordi man troede, at den var moden.
Men det var den ikke.
For alle de gange, man har skulle gætte, hvad fanden folk nu er sure over.
For alle de gange, man har hørt folk fortælle om, at de ikke kan lave nummer to, når de er på ferie.
For de kan ikke lave det, men de har åbenbart ingen problemer med at tale om det.
For alle de gange, man stirret olmt på en printer, for at finde ud af, hvad der er nu galt med den åndsvage maskine.
For alle de lejlighedssange man har sunget.
For alle de gange man har stået i en helt sindssyg lang kø ved et ishus, og personen foran dig, først begynder at overveje hvilken smag de måske, måske, kunne tænke sig at få i deres kræmmerhus med to kugler, når de er nået helt op til skranken. Hmm, hvad kunne de så tænke sig i vaflen. Nej, vent lidt, måske vil de hellere have et bæger og hvordan smager isen med appelsinsmag egentlig?
Appelsin. Den smager af appelsin.
For alle de gange.
Det må da give en lille smule rabat.
Bare lidt.
Ellers så må jeg jo bare bide i det sure æble og tage elevatoren ned kælderen.
xxx