Genbrugshjem

Sømanden og jeg bor fortrinsvis med genbrugsmøbler.

Det har vi altid gjort. Genbrugskøb, arvestykker og ting fundet rundt omkring.

Jeg har altid elsket gamle ting og som sømand er sømanden, hårdt trænet i at bruge det forhåndværende, at reparere istedet for at smide ud. Så på den måde er det også et godt macht.

Bevares, har da altid elsket en god tur i IKEA. Især da pigerne var små og børneværelserne skulle indrettes. Eller når der var brug for en sofa med vaskbart betræk.

Det tager også tid at skabe et genbrugshjem. Jagten på møbler og nips er tidskrævende og kræver mange besøg i genbrugsbutikker og i Facebooks genbrugsgrupper. Tåmodighed og et åbent sind. Kunsten er; ikke at lede efter noget bestemt, men at holde mulighederne åbne. Selvfølgelig har jeg da ofte noget specielt i tankerne, og måske er jeg heldig at falde over det, men man skal jo huske at kigge på alt det andet. At se mulighederne.

Genbrug er både både økologisk, miljøvenligt og meget moderne.

– og det er jo super.

Men det er ikke derfor jeg har et genbrugshjem.

Jeg har et genbrugshjem, et vintagehjem, fordi det får mig til at føle mig lidt mere som Dita von Teese, at jeg måske engang har været veninde med Marylin, eller levet et bohemeliv i Paris.

Ikke fordi jeg har brug for at drømme mig fra fra mit parcelhus på en blind vej og et plankeværk på en-meter-og-firs, men bare fordi jeg ganske enkelt synes, at det er pænere. Smukkere og mere tilfredsstillende.

Det er bare mere mig. Mit hjem, sådan som jeg er.

 

Rødt sofasæt fundet på lokal Facebook-gruppe, ganske gratis. Sofabord fra den lokale genbrugsbutik ( stadig i reparetionsfasen), skabet er et arvestykke.

Skænk fundet som salg fra dødsbo. Det skulle løftes ned af en smal trappe med sving. Der blev sømanden lige liiidt stram i masken, men ned kom det, og det er da bare så fint.

Amagerhylder købt ved flyttesalg.

 

Vandkantsrockabilly

Jeg bor i Skagen.

Det er ikke sådan rigtigt den rådne banan, eller udkantsdanmark som det jo populært kaldes.

Der kommer simpelthen for mange turister, der er for meget flow i byen, til at man kan tale om udkantsdanmark.

Tæller man kun de fastboende, så er det en lille by. Tæller man turister, deltidsskawboer og andet tilbehør med, så er billedet et ganske andet.

Så det kaldes ikke udkantsdanmark, men vandkantsdanmark.

Det lugter også lidt mere af poesi og varme sommerdage.

Vandkantsdanmark.

Her bor jeg så. I toppen af Nordjylland. Med alle mine kjoler, strutskørt, victoryrolls, hårblomster og kulørte sko.

Og min slags er der ikke så mange af heroppe, skal jeg lige hilse og sige.

Man kunne godt kalde mig en enlig svale.

At klæde sig anderledes, at skille sig ud, at være helt sig egen, så synligt og tydeligt som jeg er det, kommer selvfølgelig med en pris.

Her kunne jeg snakke en masse om Janteloven, men det har jeg faktisk ikke lyst til.

Jeg har mere lyst til, og er meget mere fokuseret på glæden og styrken ved at være den jeg er!  Ja, jeg er den eneste i Skagen der klæder mig sådan, den eneste der møder op med victoryrolls og Collectifs Pearlcoat til den lokale julestue, og jeg tænker faktisk ikke over om folk glor og snakker om det, eller om de bare er ligeglade.

For jeg er glad, jeg er tilfreds, og det er faktisk nok for mig. Også synes jeg faktisk, at jeg har de pæneste kjoler, sko og smykker. Og når jeg tager mit tøj på, og sætter mit hår, så er det min personlighed og min sjæl jeg bærer. Så er jeg hjemme i mig selv.

Men, der er et minus ved at bo i vandkantsdanmark og være vild med rockabilly, vintagehår og kulørt tilbehør.

Der er bare så langt til alting!

Butikker, events og andre rockabillylovers. (Gudskelov for internettet!)

Men der er også en fordel!

Genbrugsfund.

Her er det jo super, at stå lidt alene med sin smag udi møbler og indretning. Her har jeg bjærget mange fine møbler, gammel julepynt og diverse halløj, som ingen andre vil bruge penge på.

Så jeg holder fanen højt heroppe i det kolde nord.

Men jeg gør det med stolthed og glæde.

Tusind kys