Inde i mit hoved er der et hus.
Huset er på 3 etager, bygget af røde mursten og trænger gevaldigt til at få nye furer. Omme bagved huset er der en aflang have. Haven er forsømt og består mest af en langhåret græsplæne, et kæmpestort knudret egetræ og nogle forlængst glemte bede langs med plankeværket. Nede i bunden af haven, til venstre, står mit haveskur. Det er ikke noget særligt, bare sådan et standard skur, købt i Bauhaus for 15 år siden.
Det er cirka 9 kvadratmeter.
Uden vinduer og med en hængelås på døren.
For nogle år siden plantende jeg efeu og klematis rundt om skuret, i håbet om, at skuret efterhånden vil blive skjult af klatreplanter og fine blomster.
Skuret er mit og ingen af lejerne i huset har adgang. Det respekterer de, selvom UdkigsUlla jævnligt går ned for at rykke i døren og kigge ind af sprækkerne, for at se hvad det er, jeg gemmer derinde.
Det irriterer hende grusomt og hun føler sig holdt udenfor.
Men skuret er mit og kun mit.
Det er her jeg gemmer alle de ting, som jeg ikke kan gøre noget ved.
Ting, der havner i min rygsæk, som bare fylder og gør, at jeg får ondt i skulderne, nakken og hovedet. Ting, der er sagt og gjort, set og bemærket, tænkt og oplevet. Fra fortiden, nutiden og med tanke på fremtiden.
Bekymringer, sure bemærkninger, bitre kommentarer og sårede følelser. Alt muligt, som jeg flittigt samler op og putter i min rygsæk.
Sommetider har det ikke engang noget med mig at gøre.
Men jeg samler det op alligevel og putter det i rygsækken.
Og så slæber jeg rundt på det hele.
Indtil jeg får ondt i ryggen, smerter i knæene, bliver sur på sømanden og er helt utroligt træt.
Så er det, at jeg går ned i haven.
Ned til haveskuret.
Jeg sætter rygsækken på jorden og finder nøglen til hængelåsen.
Så snart jeg åbner døren, begynder støvet at hvirvle rundt, og jeg bliver nødt til at holde vejret og knibe øjnene sammen, indtil støvet har lagt sig.
Langsomt kan jeg så begynde at ane hylderne derinde, i det mørke kølige træskur. Der er mange hylder, gode solide hylder af egetræ. Hyldeknægte af lakeret jern. På hylderne står alle de ting, som jeg har slæbt rundt på.
Ting, som jeg har taget op af rygsækken.
Ting, som jeg ikke kan gøre noget ved og ting, som jeg ikke har lyst til at gøre noget ved.
Sommetider står tingene der i mange år, sommertider kun i ganske kort tid. Det afhænger af størrelse og kvaliteten. Men når tingene har stået i skuret længe nok, så bliver de til støv.
De smuldre simpelthen.
Sådan er det nemlig med de ting, som jeg samler i min rygsæk.
De lever kun, hvis de får opmærksomhed.
Så når de har stået i skuret længe nok, så bliver de til støv. Gråt, akseagtigt fint drys, som langsomt siver ud igennem sprækkerne i skuret og forsvinder.
Her går jeg ned for at tømme min rygsæk.
Tager tingene op af tasken og sætter dem på hylderne.
Nogle ting er bygget af ren ubetænksomhed, andre af jalousi og hævntørst, nogle skvulper af sårede følelser, andre har en agenda, som jeg slet ikke kan gennemskue.
Nogle af tingene er lavet af mig, andre har jeg fået smidt lige i hovedet.
Fælles for alle de ting, som jeg tager op af min rygsæk er, at jeg har taget en beslutning.
Jeg har besluttet at lade dem ligge.
Jeg kunne også vælge at bruge tid på dem, give dem opmærksomhed og kæmpe for at klinke skårene, lime sprækkerne og friske dem op med lidt maling.
Men jeg har valgt at lade være.
Jeg har valgt at bruge min tid på andre ting.
Så derfor sætter jeg dem i skuret.
Op på hylden, ind i mørket og bagefter så lukker jeg døren og låser den.
Hvis der er noget, som jeg er i tvivl om, så sætter jeg dem ind i skuret alligevel. For hvis jeg fortryder det, kommer i tanke et gammelt sår, som jeg får lyst til at kratte i, så kan jeg jo altid bare hente tingene igen. Låse skuret op, tage tingen på hylden og putte den tilbage i min rygsæk.
Det er jo mit skur, det er mig, der bestemmer.
Det er ikke fordi, at jeg glemmer de ting, som jeg har sat i skuret.
Ikke sådan lige med det samme.
Men når de ikke får opmærksomhed, så opløses de langsomt. Farverne forsvinder, tingene krakelerer og bliver til støv.
Så bliver der plads til nye ting på hylderne, store og små mellem hinanden, betydningsfulde og mindre betydningsfulde.
Det vigtigste er bare, at jeg får tømt min rygsæk.
Sætter ting på hylderne og låser døren, når jeg går.
xxx